Πέμπτη, 20 Ιουνίου 2013

Το Ψυχοσάββατο του Ρουσαλιού




«Όλα τα Ψυχοσάββατα να ’ρτουν και να περάσνε, του Ρουσαλιού το Ψυχοσάββατο μην έρτη, μην περάση».
Το Σάββατο  πριν από την Πεντηκοστή το αποκαλούν  Σάββατο του Ρουσαλιού .
Η ονομασία Ρουσαλιού σχετίζεται με μια παλαιά λατινική εορτή στην οποία οι πιστοί έφερναν ρόδα(Rose) τριαντάφυλλα για να τιμήσουν τις ψυχές των νεκρών.
Στο Ψυχοσάββατο του Ρουσαλιού εμπλέκονται και πάρα πολλές αρχέγονες δοξασίες.
«Τοιαύτη πανήγυρις αλλό­κοτος εστί και τα λεγόμενα ρουσάλια, τα μετά το Άγιον Πάσχα από κακής συνηθείας εν ταις έξω χώραις γενόμενα[1]».
Οι γυναίκες συνηθίζουν να φτιάχνουν κόλλυβα για τους νεκρούς.Σύμφωνα με την παράδοση οι ψυχές αυτό το Ψυχοσάββατο δεν το επιθυμούσαν γιατί έπρεπε να επιστρέψουν στην κατάσταση που βρισκόντουσαν πριν την Ανάσταση και για αυτό ήταν πολύ λυπημένες.
Την περίοδο που μεσολάβούσε από το  Πάσχα έως και τη Κυριακή της γονατιστής) οι ψυχές κάθονταν πάνω στα δένδρα και στα βλαστάρια του αμπελιού.
Για το λόγο αυτό απέφευγαν να κόψουν βλαστάρια, πριν από τη γιορτή της Πεντηκοστής.Φοβόντουσαν, μήπως οι ψυχές πέσουν από τα κλαδιά και τα βλαστάρια και ταλαιπωρηθούν.
Απέφευγαν ακόμα και να ξεραχνίσουν.Πίστευαν ότι οι ψυχές έβρισκαν καταφύγιο στους ιστούς της αράχνης και δεν ήθελαν να τις ενοχλήσουν.
Συνήθιζαν να μην αφήνουν ρούχα έξω από το σπίτι μετά τη δύση του ήλιου. Το Σάββατο πριν από την Πεντηκοστή απέφευγαν πλύνουν και να ράψουν. Έλεγαν πως αν έπλεναν θα ταλαιπωρούσαν τις ψυχές ενώ αν έραβαν, θα τις τρυπούσαν.
Την ημέρα αυτή οι πιστοί μοιράζουν κόλλυβα ή  “συγχώρια” για τη συγχώρεση των ψυχών.
Το Σάββατο του Ρουσαλιού  ο λαός μας το θεωρεί μαύρο και βαρύ γιατί οι ψυχές[2] αναγκάζονται να γυρίσουν στον κάτω κόσμο.Για το λόγο αυτό το Σάββατο του Ροσαλιού είναι μια μέρα θλίψης και περισυλλογής.
Ευαγγελία Χ.Λιάπη



[1] Αναφέρει η Πενθέκτη Οικουμενική Σύνοδος.
[2] Σύμφωνα με την παράδοση χάρη στη μεσιτεία της Παναγίας δόθηκε στις ψυχές το δικαίωμα να βρίσκονται αναμέσα μας πενήντα ημέρες(από την Ανάσταση μέχρι και την Πεντικοστή).

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου